O mně

Powerjóga je cvičební styl založený na pravidelném opakování základních jógových pozic (ásan), které se dynamicky opakují za sebou. Základním předpokladem pro správné cvičení je dech, uvolněná mysl a klid. Pokud jednou za týden navštívíte hodinu powerjógy, postupem času zjistíte, že máte sílu, jste více ohební a pružní, lépe se vám dýchá a vše zvládáte s klidem a nadsázkou. A ten klid je dle mého největší výhoda tohoto cvičení. Bohužel v současné době život není žádný med. Řešíme problémy,trápíme se a zažíváme nepříjemná překvapení. Může se to zdát nemožné, ale to, že člověk se na chvíli zastaví. Opravdu zastaví a pokusí se na hodinku nad ničím nepřemýšlet, pomůže nejen sobě, ale i okolí. Za mě musím říci, že jsem měla více emočních, ale i racionálních výkyvů předtím než jsem začala cvičit pravidelně. Vím to, občas se nechce vůbec nic. Ale i toho bychom si měli cenit a dopřát tělu klid. Vědomý klid. Alespoň pár minut denně nás vnitřně posílí a my budeme moci zvládat různá úskalí s pevnější myslí.

Pokud bych se měla vrátit k výhodám powerjógy, tak za mě jedna z nejvíc zajímavých věcí je určitě čistota těla. Lépe řečeno - čistota buněk a buněčného okolí. Pokud začneme vědomě a hluboce dýchat, tak nám to tělo v dobrém opletí. Volné radikály jsou asi největším strášákem moderních reklam, letáků, kompletně celého farmaceutického průmyslu. Cíl je jasný, nakoupit si co nejvíce antioxidačních přípravků, doplňků stravy a jiných zázračných produktů s vědomím, že dělám pro sebe (i pro peněženku?:) to nejlepší. Jak už to tak často bývá, ty nejlepší věci jsou zadarmo. A dech máme zdarma. Alespoň dočasně. Na pár desítek let. Tak ho pojďme využívat! Zpomalením dechu a tzv. dodechnutím se dosáhneme v těle toho, že se kyslík nacházející se v buňkách dokáže spotřebovat a využít pro tvorbu buněčné energie (adenosin trifosfát, ATP). Tato energie, lépe energetické vazby mezi atomy, slouží na spoustu věcí v těle. Potřebujeme ji ke spalování, ale i tvorbě tuků, cukrů i bílkovin. Potřebujeme ji na tvorbu buněčné DNA, tvorbu celé buňky i její rozpad. Potřebujeme ji prostě úplně ke všemu dobrému i zlému (při degradaci odpadních látek v játrech, ledviních aj.). Vraťmě se ale k dechu. Pokud budeme po celý den dýchat povrchově a nebudeme mít pocit plného nádechu a výdechu. Ochuzujeme se. Paradoxně zvyšujeme množství kyslíku v buňkách a to způsobí náhlý problém. Dýchací řetězec (ten, který tvoří již zmíněné ATP) je zahlcený a může se stát, že vznikne více volných radikálů (kyslíky se různě propojí, spojí s volným elektronem, volným vodíkem aj.). Volné radikály pak způsobují tolik známou paseku v jednotlivých buňkách. Ničí membrány, oslabují buněčné spoje, dostávají se i do jádra, kde mohou způsobit mutační a jiné degradační produkty DNA. A to vše a ještě více se v těle děje neustále, konstanstně, bez našeho vědomí. Co ale můžeme ovlivnit my je koordinace našeho těla a naší mysli. A to není málo. Pojďme se každý den na pár minut zastavit a vnímat jen sebe. Jakkoli a kdekoli. V autobuse, autě (no..při řízení to raději nezkoušejte, vím co říkám:D), na podložce, v lese, v kuchyni. Kdekoli, kde můžete čerpat energii a vědomě se uvolnit a být alespoň na chvíli se sebou spokojeni. Se vším. A nemuset nad ničím přemýšlet. Je to nesmírně těžké a každý nový den se to musíme učit znovu a znovu. Postupným opakováním se ale můžeme stát mistry a dojít tak na novou cestu. A učit se. Od sebe. Nikdo jiný není lepším učitelem než my sami. A dýchat. Hluboce. S pokorou.



Jak ke mně poweryoga přišla? Postupně a nenásilně a tak to asi v životě má být. Cvičení poweryogy řešilo mé problémy, nejprve zdravotní (bolest zad rázem ustupovala) a později i duševní. Cvičení byť i chvilkové mě naplňovalo a stále naplňuje pocitem bezpečí. Alespoň na chvíli vždycky vím, že to, co teď právě dělám, je pravé a poctivé. Powerjóga neublíží, pomáhá. Odstraní Vám různé neduhy o kterých možná ani nevíte nebo nechcete vědět.
První osobní zážitek? Vánoce 2006..delší čas byla ve mně skryta nejistota v to, jestli vše dělám správně. Stres, přílišná zodpovědnost skoro o vše, co mě obklopovalo se najednou projevil v podobě „blokačky“ zad. A stále víc a víc. Tak jsem si ho už konečně koupila, DVD Vaška Krejčíka. Když jsem byla sama doma, řekla jsem, že ho tedy „prubnu“. No a pak to šlo velmi rychle. Neminul den, kdy bych si ho znovu a znovu nepustila. Ze začátku to bylo na mě hodně dlouhé a takové až moc klidné. Ten klid byl ale hlavní spouštěč. Celkem radikálně se proměnil můj život – změnila jsem školu, místo a zjistila jsem, že svět může být přece jen hezčí. Stačí ho jen začít vnímat jinak. Tak, jak my chceme.
Od malého můstku jsem pomalu stavěla větší most a v roce 2012 jsem dokončila instruktora powerjógy u Vaška Krejčíka v Power Yoga Akademii. Stále navštěvuji různé semináře (Yoga master training, Jógová praktika...) a workshopy, především se zaměřením na jógu pro těhotné (Jóga pro těhotné systémem A.Smékalové, Gravid Yoga) a poslední dobou zejména hodiny Iyengar jógy.
Ten, kdo mi pomohl odstartovat cvičení hlavně v Praze, je Katka Feitová. Velmi ji obdivuji pro její neskutečnou energii a velké nadšení pro cokoli:) Marcela Minaříková mi ukázala novou cestu v Iyengar józe, která je velmi jemná a šitá "přímo na míru" pro každého z nás. Moje sestřička Zuzka Prášková je pro mě velkou inspirací k vedení mých hodin. Byť je instruktorem aerobicu, naše společná linka je protkána už od dětství. Více o Zuzce a jejích hodinách na www.aerobiczuzka.cz

Kurzy a licence: PYA instruktor powerjógy, PYA instruktor gravid jógy, Jóga pro těhotné systémem A.Smékalové, Basic diplom - Chi-toning, workshopy (PYA jóga inspirace JARO, Jógová praktika, Techinka jógových pozic), semináře a inspirace od Katky Feitové (powerjóga), Dalibora Štědronského (vinyasa jóga), nádstavbový kurz PYA (Pokročilý kurz jógy +).

 

Více info o józe

 

    Proč a jak vůbec (power) jógu začít cvičit?
  • Slovo jóga je ze sánskrtu volně překládáno jako propojení, spojení či Unie. V dnešní zrychlené době je tato Unie brána jako právě propojení mezi naší duší a myslí (body and mind). Obecně můžeme chápat jógu jako prostředek jak docílit stavu vnitřní harmonie a rovnováhy skrz "ostrouhané" a cvičením posílené fyzické tělo.
  • Pokud se rozhodnete začít či již praktikujete toto cvičení, vězte, že začnete vnímat jógu celistvě. Nejen jako 60 či 90min cvičení. Začnete-li s jógu správně, klidně a s rozmyslem, jóga Vám tělo uvolní a harmonizuje jemné energie. Vše se propojí a staneme se součástí výše zmíněné Unie.
  • Víc ale než jen slova pomůžou činy:). Nikdy nic nebude dokonalé, ale naše snaha a pravidelné rozhýbání nejen těla může udělat skoro až zázraky...


  • Pár obecných rad pro začátečníky
  • Na cvičení si vezměte pohodlné oblečení. Je dobré delší a upnutější tílko/tričko, které Vám nebude "plandat". Velmi těsná guma u kalhot též není moc příjemná. 
  • Přijďte samozřejmě v botech:), ale hned před cvičením se zujte a žádné další boty potřebovat nebudete. Ani raději ponožky, silonky či punčochy. Nejlepší varianta je naboso. 
  • Podložku si nemusíte nosit s sebou. Pokud to ale se cvičením myslíte vážně, doporučuji Vám si pořídit vlastní (nejen z hygienických důvodů). Pokud budete poradit/koupit podložku u mě, není problém. Vyzkoušela jsem pár typů a druhů materiálů a sama musím uznat že v této "branži" vysoká cena za podložku ne vždy odpovídá kvalitě. 
  • S jídlem před cvičením opatrně, ideálně dle příruček a rad - 2-3hoďky nejíst. To ale sama nikdy nevydržím, proto ideálně ovoce s vyšším glykemickým indexem (banán) či lehká pomazánka (z avokáda, bylinky, citrón a umeocet:) na menší kváskový chlebík nemůže před cvičením nadělat paseku. Raději se vyvarujte zeleninovým salátům, jelikož nadýmání při předklonech a torzních pozicích nemusí být příjemné. 
  • A pití je také rozporuplné. Obecné rady jsou během cvičení nepít, abychom zbytečně neochlazovali tělo, které se snažíme po celou dobu cvičení zachovat teplé a tím pádem zahřátý tzv. vnitřní oheň. Pokud ale nemůžete jinak či je opravdu teplé počasí (cvičíme venku) či praktikujete tzv. hot či bikram jógu, pijte;).


  • Zdravotní bariéry

  • Cvičení není zakazováno dětem, těhotným či seniorům (speciální upravené hodiny).Pokud jste ale prodělali operaci či jste prodělali závažnější onemocnění, poraďte se před cvičením se svým lékařem a před hodinou cvičení informujte instruktora o svém zdravotním stavu. 

Aktuality

Novinky!:

od 17.2.2015 cvičíme v Dejvicích ve Studiu Aristo od 18:30-19:30. Přihlašovat na lekci se můžete přímo přes web Arista. 

 
 

 

!

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktuality

Žádné aktuality:)

Kontakt

Adresa:  Nádražní 499
 391 55, Chýnov
Telefon:  +420 721 557 629
IČ:  87989166
Email:

Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

 

 

 

 

 

Dum jogy-profil